Skąd się bierze dentofobia?

Dentofobia, czyli lęk przed dentystą jest kosztowna w sensie emocjonalnym i finansowym. Wieloletnie unikanie wizyt w gabinecie powoduje, że stan jamy ustnej mocno się pogarsza. „Pacjent z roku na rok coraz bardziej się boi, ponieważ nie wie, jaki naprawdę jest stan jego zębów i spodziewa się nagorszego. Spirala strachu nakręca się wraz z pojawieniem się dolegliwości bólowych” – podkreśla dr Iwona Gnach-Olejniczak.

Gdy jest ból, zwłaszcza ten przewlekły, zaczynają się bardziej kosztowne zabiegi – leczenie kanałowe, ekstrakcje, uzupełnienia protetyczne… Ekspert podkreśla, że większości z nich można uniknąć, gdyby tylko pacjenci zgłaszali się na regularnie wizyty kontrolne. Tymczasem tylko niewiele ponad 20% Polaków zapisuje się do dentysty na rutynowy przegląd.

Często dentofobami są pacjenci, którzy zostali skrzywdzeni, np. przeszli bolesne leczenie kanałowe w czasach, gdy środki znieczulające i techniki stomatologiczne nie były tak doskonałe. Jak wtedy postępują lekarze, którzy potrafią leczyć nie tylko zęby, ale i dentofobię? „Muszę najpierw odbudować zaufanie do stomatologii, by potem uporać się z chorobą zębów” – mówi dr Gnach-Olejniczak. „Najważniejsze, by cierpliwie tłumaczyć, szanować odczucia pacjenta i pozwolić, by on sam decydował o postępie leczenia.

Pocieszające jest to, że osoby, które wyleczyłam z dentofobii, stają się potem najbardziej zdyscyplinowanymi pacjentami. Wiedzą, ile zajęło im pokonanie lęku oraz naprawienie szkód. I nie chcą tego, co osiągnęli, zmarnować” – dodaje.

Zabiegi, na które regularnie należy zgłaszać się do dentysty to:
1. Prześwietlenie zębów
2. Usuwanie kamienia nazębnego