Próchnica – dlaczego to takie ważne od najmłodszych lat ?

Badania epidemiologiczne prowadzone w Polsce w ramach Ogólnopolskiego Monitoringu Zdrowia Jamy Ustnej i Jego Uwarunkowań (MZiOS Warszawa) wykazały, że ponad połowa populacji 3 letnich dzieci jest dotknięta chorobą próchnicową, a wśród dzieci 7-letnich dotyka ona ponad 90 % populacji. Średnio, dziecko 3-letnie ma 2,7 zęba mlecznego z próchnicą, a 7-letnie nawet 5,6. U dzieci 12-letnich objawy choroby średnio dotyczą 3,2 zębów stałych a w wieku 18 lat nawet 8 zębów.
Próchnica jest chorobą zmineralizowanych tkanek zęba (szkliwa i zębiny). Powodują ją działania kwasów wytwarzanych z cukrów przez bakterie obecne w jamie ustnej.
Badania molekularne wykazały, że głównym źródłem zakażenia bakteriami próchnicotwórczymi jest dla noworodka matka. Nieleczona próchnica oraz zła higiena jamy ustnej matki stwarza ryzyko zakażenia dziecka bakteriami próchnicotwórczymi. Może do tego dojść podczas karmienia, zabiegów higienicznych, piaskarka_na_wozku_jezdnympocałunków i szczególnie szkodliwych zwyczajów jak oblizywanie smoczka lub łyżeczki dziecka. Dlatego tak ważne jest , aby dzieci używały jedynie swojej własnej łyżeczki a ich smoczek powinien być zawsze czysty.
Do rozwoju próchnicy dochodzi wówczas, gdy do jamy ustnej dziecka dostarczane są cukry, łatwo ulegające fermentacji i stanowiące pożywkę dla bakterii chorobotwórczych. Powstające wtedy kwasy rozpuszczają szkliwo, co prowadzi do powstawania ubytków.
Pierwszym objawem próchnicy jest pojawienie się białych, matowych plam na szkliwie.
Przy próchnicy początkowej szkliwo staje się wtedy porowate, proces chorobowy obejmuje całą jego grubość i sięga zębiny. Szczególnie w zębach mlecznych szybko pojawia się ubytek próchnicowy, który w miarę upływu czasu pogłębia się przechodząc do do stadium próchnicy średniej i głębokiej.
I właśnie do takiej próchnicy między innymi idealna jest piaskarka abrazyjna Sandman Futura. Możemy ją stosować z powodzeniem nawet u najmniejszych dzieci.

Może Ci się również spodoba